ParЖour

Opening on Thursday, August 27 at 5pm

Chiara Pergola |

Opening on Thursday, August 27 at 5pm


LA CHAMBRE BLANCHE is delighted to host Italian artist Chiara Pergola for the fifth year of the exchange program with Rad’Art art center in Mercato Saraceno Italy. This site-specific residency opens on August 27 from 5:00pm to 7:00 pm. Using a letter of the Cyrillic alphabet, Chiara Pergola presents a work called ParЖour (reads ‘’parjour’’). Chiara Pergola’s research is linked to the idea that the artistic production is a way of tracing the mutual influence between subject and the context. For her residency at LA CHAMBRE BLANCHE, her artistic approach unfolds in two parts. First, exploring German philosopher Walter Benjamin’s (1892 – 1940) notion of the marking of a territory, she will wander the streets taking pictures of the urban narrative: letters from signs and information boards. According to Benjamin, just like animals marking their territory, humans also use a form of ‘’marking’’ to retrace their steps in their daily life. She breaks down the words, picking only letters. Refusing to use lettering specific to multinationals, for instance the M of MacDonald, Pergola thus makes sure that the markings collected give the most faithful image of the cultural reality of her exploration field. In the second phase, in keeping with her process initiated in Italy, Chiara Pergola brings her research forward by translating an excerpt from the Tao Shījīng. According to Pergola, this very ancient Chinese poetic text, when translated, goes trough a transformation that reflects the personality and the cultural background of the translator. There are as many interpretation of the Tao as there are people who translate it. Determined to enjoy fully the freedom that a residency at LA CHAMBRE BLANCHE affords her, the artist intends to experiment and enrich her approach through several interactions with the citizens of Québec City.



Bio

La recherche de Chiara Pergola est liée à l'idée que la production artistique est un moyen de retracer l'influence mutuelle entre le sujet et le contexte. Le nouveau réalisme, l'art conceptuel et la poésie visuelle sont des sources importantes de son travail et le devenir des langues est au cœur de sa poétique. En particulier, elle s’intéresse à la façon dont la relation entre l'objet, le langage et les individus se développent dans l'économie mondiale, tout en explorant des solutions de rechange où les objets ne sont pas conçus en perspective consumériste. Elle a commencé à travailler en utilisant comme support certains des livres de référence des saisons politiques dans les années soixante et soixante-dix, venant de la bibliothèque de son père. Avec ces textes, elle construit des architectures à partir de sa maison en s’étendant progressivement aux librairies et les bibliothèques publiques. Aujourd'hui, elle continue sa recherche sur la relation entre l'art et l'écriture par le biais des installations, des happenings, des interventions et des expériences de la poésie visuelle dans un contexte d’art public. Les livres d’artistes et les publications représentent une section spécifique de son travail, qui passe sous le sigle X /? dans les salons du livre et les événements d’autoproduction. En 2009, elle a fondé un musée d’artistes à l'intérieur d'une commode, Musée de l'OHM, qui a une programmation régulière d'expositions d'art contemporain et une collection permanente dans le tiroir du bas. Le musée de l'OHM a une fondation solide au Musée médiéval de Bologne.

Démarche

Nous pouvons apprendre une langue dans un contexte spécifique et la parler n’importe où.




Vous aimez?

Partagez cette programmation sur les différents réseaux sociaux.

Partage: